torsdag den 14. oktober 2010

Ny Espresso Maskine på bordet.




Efter lang tids fravær, må jeg hellere fortælle hvad der er sket.

Efter et år med en Rancilio Silvia, efterfulgt af næsten et år med en Izzo Vivi PID, så fik jeg sparet sammen til det jeg har gået og sukket efter, selv om jeg må indrømme, at jeg havde prøvet at overbevise mig selv, om at jeg nok skulle skrue ned for bludset!

Men jeg besluttet mig til at det skulle være en La Marzocco GS/3, for dem der ikke kender LM, så kan de vel nærmest betragtes lidt som Espressomaskinernes svar på Apple. Nøj hvor er den lækker! Den har en tør vægt på 33 kg. Så det er ikke en man bare løber rundt med. Der er umiddelbart 4 forhandlere jeg kendt til i Danmark! Emofabrik, KaffeMekka, Kontra og Risteriet! samt importøeren Copenhagen Coffee Tech (CCT). Jeg besluttet mig til at det skulle være en forhandler på Sjælland. Hvis den mod alt forventning gik ned, så vil jeg ikke skulle tage til Jylland for at aflever og hente!

Det udelukker så KaffeMekka og Emofabrik!

Risteriet er en fin butik og de har noget glimrende kaffe. Men købe en maskine der!!! Nej!
Historien er som følger. Da jeg skulle købe min første espressomaskine havde jeg brugt meget tid med at undersøge hvad og hvorfor. Valget var faldet på en Silvia af flere grunde! Så vi var i København, her besøgte vi Risteriet, og ham der var ansvarlig viste lige så meget interesse i at sælge noget som en vegetar ved en kød buffet!

Nå men så var der Kontra og CCT tilbage, snakket med Thomas Valentin fra CCT og så var jeg sikker på at det var der jeg skulle handle.

Super service, da jeg kom der ind var maskinen startet op udluftet etc. og vi gennemgik maskinen sammen. Så var det bare ind i bilen og hjem det gik, maskinen var nu en del tungere da den var fyldt, men den fandt hurtigt sin plads på bordet.

Nej hvor var det fantastisk, jeg har arbejdet på single boiler, og HX maskiner. Men nej en komfort der var på denne maskine!

Startet med at slå preinfusion til, kode singleskuds knappen til et 5 sekunders flush. Så man kunne flushe, imens man lavet andre ting! Top nice..

Off set temperaturen er fra fabrikken sat til 1,5 grad C på bryg kedlen, således at når temperature på brygvandet der rammer kaffen er 94c så er temperaturen inde i kedlen 95,5.

Det jeg har bemærket efter de første mange skud er, umidelbart temperatur stabilitet, den svinger 0,5 grad under et skud, det er ok.

Rengøringen virker også let, det er store flader der er lette at tørre af! dog er steamarmen meget lang, hvilket er godt og skidt, godt fordi man kan komme ordentligt ned i kanden, dårligt fordi der kan være rigtig meget vand i damprøret!

Har den steam power? Ja det tror jeg nok lige den har, det går pænt stærkt, så man skal være om sig for ikke at få rissengrød!

Back flushing er som på alle andre maskiner! Men man skal huske at tage shower screen af og tørre det, for der kan side en masse gøj! Når man laver kemisk rens, så anbefaler de at man tager scren'en af og ligger i blød imens man renser, det giver faktisk fornuft.

Men vender tilbage med mere.

Hilsen Henrik

Ingen kommentarer: